day four/ your favorite book,

Som jag nämnde igår läser jag inte så mycket böcker, men min favorit bok är nog Jag överlevde som Mietek Grocher har skrivit. Mietek är jude och i sin bok skriver han om sina minnen från Förintelsen under andra världskriget då han tvingades leva i hela nio olika koncentrationsläger och förlorade större delen av sin familj.

Mietek har varit på min gamla skola och föreläst, det var verkligen mäktigt. Jag förstår inte hur han som upplevt såna hemskheter klarar av att stå och prata om det, men som han själv säger han gör det bland annat för att historien inte ska upprepa sig. Förstår inte heller dem som påstår att Förintelsen aldrig hänt, att det bara är något som några har hittat på. Menmen, finns idioter till allt. Jag överlevde är i alla fall en bok som jag tycker att alla borde läsa.


Mietek med sin bok


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0